Een oneliner waarvan de oorsprong niet ken, maar het gaat om de betekenis.
Welke methode, techniek, framework of tooling je ook gebruikt, het gaat uiteindelijk om het bereiken van het resultaat. De ICT wereld staat bol van methoden en technieken. Het valt me op dat meer dan eens er veel te veel focus op de hulpmiddelen ligt, soms zo erg dat het bereiken van een resultaat buiten beeld raakt.
Natuurlijk is het belangrijk om een resultaat op een efficiënte manier te bereiken, waarbij het goed is om te leren om diezelfde efficiëncy later op andere zaken te kunnen toepassen. Het is echter net zo belangrijk om scherp te blijven en je niet te verliezen in de focus op het middel in plaats van op het doel.
Stel jezelf met regelmaat de vraag wat de toegevoegde waarde is van het inzetten van bepaalde middelen. Een goeie business case is vaak lastig te maken, maar als je hem maakt, kun je verbaasd zijn over het resultaat.
Laat duidelijk zijn dat ik alles behalve een tegenstander ben van methoden, technieken of welke titel de hulpmiddelen dan ook krijgen. Er zijn genoeg mooie dingen bedacht die echt toegevoegde waarde hebben.